Om Princess och INA MARIN

Princess Yachts Historia. 

I en liten industribyggnad på Newport Street i Plymouth startades Princess Yachts 1965 av den före detta sjöofficeren David King, som fortfarande är engagerad i företaget.
Princess har utvecklats till en av de mest framgångsrika och avancerade motorbåtstillverkarna i världen. Över 2500 personer bygger ca 300 båtar per år. Anläggningen består av sex fabriker som täcker över 100.000 kvm i Plymouth med omnejd.

Princess Yachts var det första europeiska företag som tilldelades ISO 14001 för sin kvalitetskontroll. Även konstruktionsmetoderna ligger i teknikens absoluta framkant. Modern kompositkonstruktion och den senaste vakuuminjiceringstekniken har nästan helt eliminerat utsläppen på arbetsplatsen och till omgivningen.

Dessutom minskar vikten vilket förbättrar bränsleeffektivitet och prestanda samtidigt som den invändiga volymen kan maximeras. En styvare och starkare överbyggnad tillåter mer glas i konstruktionen med mer ljus invändigt och fler panoramafönster som följd.

Den världsberömda skeppskonstruktören Bernard Olesinski har översett skrovkonceptet och varje detalj i överbyggnaden för samtliga nya Princessbåtar i över trettio år. Princess djupa V-skrov ger jämn, säker och behaglig gång för gäster och besättning ombord.

Princess Yachts International förvärvades 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp tillhörande LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault. I januari 2016 gick L Capital samman med Catterton och bildade L Catterton, numera erkänt som världens största konsumentinriktade investmentbolag

​​INA MARIN historia. 

Vi började vår historia år 1975. I början leddes verksamheten från ett kontor i grundaren Bo Millstams privata hem. Som agent för Princess Yachts, med en växande marknad utökades verksamheten snabbt. Detta tog så småningom INA MARIN till nya lokaler precis vid havet i Viggbyholm/Täby. Härifrån kunde man utöka verksamheten ytterligare. Medan företaget växte och större lokaler skaffades blev Bo och INA MARIN namn starkt förknippade med Princess i Sverige.

INA Marin deltog på alla båtmässor och skaffade sig ett stort nätverk av kunder vilka genom åren fortsatt att köpa de nya modellerna Princess haft att erbjuda.

År 2006 blev INA MARIN återförsäljare för de finska Minor båtarna. Ett välkommet tillskott av en båttyp som passar mycket bra i det svenska klimatet. Minor heter numera Sargo och fortsätter att utvecklas till att vara de kanske mest genomtänkta och välbyggda hyttbåtarna på marknaden.

År 2010 lämnade Bo över den operativa delen av verksamheten till sin son Thomas som har jobbat i företaget i nästan 30 år.

Under år 2014 byggdes de nuvarande unika lokalerna med kanske en av Sveriges finaste marinor och INA MARIN fortsätter att utvidga sin verksamhet med nya och gamla Princess yachts och Sargo ägare.

År 2019 har INA MARIN sålt sin 1000:e Princess Yacht och vi är världens äldsta Princess återförsäljare. Vi fortsätter in på 2020 talet med lika höga ambitioner och fokus på kundservice samt med intresse för nya tekniker och digital närvaro.

Vi kommer att fortsätta att skriva Princess yachts och Sargo boats historia.